Lisans öğrencileri için Yüksek Lisans nedir?

 

Merhaba arkadaşlar. Uzun süredir bloguma, özel hayatım sebebi ile yazı yazamamıştım. İnşallah bundan sonra belli periyotlarla yazılar yazacağım. Bu yazım lisans öğrencilerinin yüksek lisans (master), doktora nedir ve hangi şartları sağlayan öğrencilerin yapabileceği hakkında bilgiler barındırmaktadır.

             Bu zamana kadar gözlemlediğim kadarıyla okumanın, fikir sahibi olmanın, bir şeyler hakkında soru soran değil, sorulan sorulara cevap verebilen kişi olmak insanı gerçekten gururlandıran önemli bir durum olmalı. Burada yanlış anlaşılma olmasın; soru sormak zaten düşünen beyinlerin işidir. Düşünme ise sadece insana özgü bir özelliktir. Zaten insanın da her şeyi bilebilecek bir gücü yoktur. Ancak benim dediğim, öğreten kısımda bulunmak yani birilerini etkileyen, birilerine dokunabilen bir kimse olmaktır.

            2016 yılında başladığım Bursa Uludağ Üniversitesi İşletme bölümünden 3.38 GANO ile Temmuz 2020’de mezun oldum. Çift anadal programına kayıtlı olduğum maliye bölümü ise halen devam etmektedir. İnşallah o da önümüzdeki ay bitecek. Ağustos ayında BUÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü lisansüstü başvurularının tarihlerini ve başvuru koşullarını yayınladı. İlk yazımda da bahsettiğim, vergi hukuku üzerine çalışmak istediğim için, Maliye Tezli Yüksek Lisans Programına başvurdum. Tüm şartları sağladığım için de kabul edildim. Yani akademiye ilk adımımı attım. Umarım güzel şekilde ilerlerim.

            Önce şunu söylemeliyim; lisansüstü eğitim (bu söz hem yüksek lisans hem de doktorayı kapsar). 20.04.2016 tarihli 29690 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış olan Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği’nde genel esasları düzenlenmiştir. Yönetmeliğin bazı maddelerinde bazı durumlar için üniversite senatolarına birtakım şartları belirlemede yetkiler verilmiştir. Yani yüksek lisans ve doktora, ismini zikrettiğim yönetmelikle düzenlenmiş.

            Yüksek lisans dediğimiz eğitim; bilimsel araştırma yapma veya yapılmış olan bilimsel araştırmalara ileri düzeyde vakıf olma gayreti içinde bulunmaktır. Yani tabi ki herkes için yüksek lisans bunu ifade etmemektir. Burada bu konuya değinmek istemiyorum.

            Yüksek lisans programları ikiye ayrılmaktadır.

a)      Tezli yüksek lisans programları

b)      Tezsiz Yüksek lisans programları

 

A)    Tezli Yüksek Lisans nedir?

Tezli yüksek lisans belli bir konuda araştırma yapma ve araştırma ile birlikte bir sonuç ortaya koymaktır amaç. İki sene süren yüksek lisansın ilk senesi eğitim planındaki dersler alınarak sadece dönem sonu sınavlarına girilmektedir (yani dönemde bir sınava girilmektedir ve sınavın ağırlığı %100’dür). İkinci sene araştırılacak konu belirlenir ve dönem içerisinde tez yazılır ve dönem sonunda, yanlış bilmiyorsam, üç öğretim üyesinin bulunduğu bir jüride tez savunması yapılır ve yüksek lisans tamamlanır. Kanaatimce lisans sırasında dersleri sadece geçmek için derslere gelip gitmişseniz ve sınavları bir konuyu öğrenmek ve ileride kullanacağınızı düşünmeden çalışmışsanız, sınavlarınızı oradan buradan tedarik edilen notlarla hallettiyseniz, yüksek lisansın böyle bitmeyeceğini düşünüyorum. Zira sürekli bir okuma ve düşünme gerekmektedir.

B)    Tezsiz Yüksek Lisans nedir?

Tezsiz yüksek lisansta amaç yapılan akademik araştırmaları ilgilileri bilgi sahibi etmek ve yapılan araştırmalarla kişilere perspektif katmaktır amaç. Tezsiz yüksek lisansta, adı üstünde, tez yazılmaz. Yani tezsiz yüksek lisans yapan kişi lisans bölümüyle aynı konuda tezsiz yüksek lisans yapmamalı. Yani işletme mezunu bir kimse işletme tezsiz yüksek lisansı yapmamalı. Ama makine mühendisliği bitiren bir kişi işletme tezsiz yüksek lisansı yapması onu, yönetim kadrolarına daha kolay çıkartabilecektir.

Yüksek Lisansın Genel Şartları

·         Öncelikle ÖSYM tarafından yapılan Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavından (ALES) ilgili puan türünden en azından 55 puan alınmış olmalıdır (Üniversite senatoları ALES puanını artırmaya yetkilidir.). Ancak tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda ALES şartı yoktur. (ALES hakkında fikir sahibi olmak için arkadaşım Ahmed Yasir Orman'ın yazısını buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.)

·         Programın ilanındaki lisans bölümlerinin birinden mezun olunmalı,

·         Başvuru yapılan programın istediği özelliklere haiz olmak.

Bu yazıda 4 sene süren lisansımda elde ettiğim bilgileri anlatmaya çalıştım. Üniversiteye ilk geldiğimde bazı konuların havada kaldığını biliyorum. Daha sonra araştırarak bu fikirleri elde ettim. Benim gibi olabilecek arkadaşlara fikir sahibi olmaları için bu yazıyı yazdım. Faydalı olması dileği ile.

 

Not: Sorusu olan arkadaşlar varsa yazıya yorum yaparak sorularını sorabilirler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Merhaba!

Asgari Ücret ve Asgari Ücrette Asgari Bir İnceleme